Karas Ukrainoje kelia vis naujas krizes. Padangų gamintojai perspėja apie galimą padangų trūkumą ir aukštas kainas. Kam turi ruoštis žemdirbiai?

Be padangų nevažiuoja nei traktoriai, nei kombainai, nei karučiai, nei palečių transportavimo vežimėliai. Bet Rusiją įvestos sankcijos veikia ir čia: dujų kainos aukštos, o suodžių, kurie, be kita ko, atkeliauja iš Rusijos, gamybos apimtys nepakankamos. „Žemdirbiai turėtų laiku pasikalbėti su savo pardavėju“, – sako Henrikas Schmudde’as iš padangų didmeninės prekybos įmonės „Bohnenkamp Osnabriuke“. „Nevažiuok iki paskutinio padangos protektoriaus milimetro. Problemų gali kilti prasidėjus javapjūtei, jei tuoj pat prireiktų konkrečios padangos“. Paslaugų teikėjas taip pat pataria lanksčiai rinktis prekės ženklą, tačiau viena aišku, kad niekas negali važiuoti per lauką ant be padangų.

Padangų krizė turi keletą priežasčių
Neabejojama, kad rinkoje situacija yra įtempta, tačiau tai nėra naujiena. Pasaulyje šių prekių srautas ėmė strigti jau koronaviruso pandemijos metu. „Padangų trūksta dėl keleto priežasčių, – sako H. Schmudde’as. – Tiekimo grandinės yra sutrikusios ir tai turi įtakos tiek dideliems atstumams, tiek ir paskutiniams kilometrams iki pardavėjo.“
Ukrainos karo sukelta krizė tebėra labai didelė: chemijos pramonė, taigi ir padangų gamintojai, yra priklausomi nuo dujų tiekimo. Padangų gamyboje yra naudojami suodžiai arba techninė anglis. Jų padangoje gali būti iki kelių kilogramų. Padangos yra juodos spalvos neatsitiktinai, o apie 60 proc. rinkos pramoninių suodžių yra pagaminti Rusijoje.

Padangų gamintojai susirūpinę
Problema aktuali tiek padangų gamintojams, tiek jų pirkėjams. „Dėl krizės „Michelin“ koncernas jau kovo mėnesį, aprūpindamas savo gamyklas ir klientus, susidūrė su didelėmis logistikos ir transporto problemomis“, – sako Maira Cioller (Maira Zöller) iš „Michelin“. Siekiant optimizuoti procesus ir koreguoti tiekimo grandines, kai kuriose „Michelin“ gamyklose Europoje kovo mėn. buvo kelioms dienoms nutraukta gamyba. „Tačiau šiuo metu situacija gamyboje vėl iš esmės stabilizavosi“, – sako Maira Cioller.
Padangų gamintojas „Continental“ taip pat sureagavo ir pakoregavo savo prognozę šiems metams. Tai, su kuo žemdirbiai susiduria kasdien, daro įtaką ir didiesiems rinkos dalyviams.
Ilgainiui naudotos padangos gali tapti geidžiama žaliava. Deja, apie 40 proc. naudotų padangų yra sudeginama, o dalis jų vis dar naudojamos siloso tranšėjose plėvelei prispausti. Vis didesnė naudotų padangą dalis yra susmulkinamos ir panaudojamos pakartotinai.

Dr. Remigijus Zinkevičius, ŽŪIKVC

Ar dėl Rusijai taikomų sankcijų pritrūksime padangų?